Tietoa osaamiskeskuksesta
Osaamiskeskus perustettiin syksyllä 2021. Vuosina 2021–2023 osaamiskeskuksen toimintaa rahoitti työ- ja elinkeinoministeriö. Vuosina 2023–2027 osaamiskeskuksen toimintaa toteuttaa koordinaatiohanke.
Osaamiskeskus perustettiin syksyllä 2021. Vuosina 2021–2023 osaamiskeskuksen toimintaa rahoitti työ- ja elinkeinoministeriö. Vuosina 2023–2027 osaamiskeskuksen toimintaa toteuttaa koordinaatiohanke.
Hankkeen nimi on “Yhteiskunnallisten yritysten liiketoimintaedellytysten parantaminen”. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.
Hankkeen toteuttaa 11 eri organisaatiota yhdessä. Organisaatiot ovat yhteiskunnallisen yritystoiminnan asiantuntijoita. Hankkeen päätoteuttaja on Silta-Valmennusyhdistys. Päätoteuttaja huolehtii siitä, että hanke toteutuu suunnitelmien mukaan.
Hankkeen rahoitus on yli 12 miljoonaa euroa. Rahoituksesta suurin osa tulee Euroopan unionilta.
Yhteiskunnalliset yritykset voivat ratkaista yhteiskunnan ongelmia. Yhteiskunnalliset yritykset voivat esimerkiksi auttaa ihmisiä löytämään sopivia töitä. Hyvä ratkaisu voi olla esimerkiksi digitaalinen tai ympäristölle ystävällinen.
Haluamme, että yhteiskunnalliset yritykset voivat toimia mahdollisimman hyvin. Haluamme myös auttaa ihmisiä, joiden on vaikea työllistyä. Siksi autamme yhteiskunnallisia yrityksiä.
Hankkeen tavoitteena on
Toteutamme osaamiskeskuksen tehtäviä eri tavoin. Tässä kerrotaan osaamiskeskuksen toiminnasta.
Tiedon tuottaminen ja jakaminen
Tuotamme ja jaamme monenlaista tietoa yhteiskunnallisista yrityksistä.
Neuvonta ja tuki
Neuvomme yhteiskunnallisia yrityksiä. Neuvomme myös ihmisiä ja organisaatioita, jotka haluavat perustaa yhteiskunnallisen yrityksen.
Verkostojen rakentaminen
Kokoamme yhteen ihmiset, jotka tekevät työtä yhteiskunnallisten yritysten asioitten kanssa.
Innovaatioiden edistäminen
Autamme ottamaan käyttöön uudet ideat, jotka parantavat yhteiskuntaa. Jaamme tietoa hyvistä ratkaisuista.
Työllisyyden edistäminen
Autamme työnantajia palkkaamaan töihin ihmisiä, joiden on vaikeaa saada töitä. Jaamme tietoa hyvistä tavoista työllistää.
Vaikuttamistyö
Jaamme päättäjille tietoa, jotta yhteiskunnallisten yritysten asiat otetaan huomioon, kun päätöksiä tehdään.