Yhteiskunnalliset yritykset Suomessa

Yhteiskunnallisen yrityksen tavoite on auttaa yhteiskuntaa, esimerkiksi ratkaista jokin yhteiskunnan tai ympäristön ongelma. Siksi yhteiskunnallinen yritys käyttää suurimman osan yrityksen saamista voitoista yhteiskunnan auttamiseen.

Yhteiskunnallisen yrityksen yritysmuoto voi olla monenlainen. Se voi olla esimerkiksi osakeyhtiö, yhdistys tai osuuskunta. Tärkein asia on, että yhteiskunnallisen yrityksen tavoite on auttaa yhteiskuntaa tai ympäristöä. Tavoite pitää kirjoittaa yrityksen virallisiin asiakirjoihin, esimerkiksi yhtiöjärjestykseen tai sääntöihin. 

Yhteiskunnallisella yrityksellä on tärkeitä arvoja, joita yritys haluaa noudattaa. Arvoja ovat esimerkiksi vastuullisuus, avoimuus ja vaikuttavuus.  

Suomessa on yli 3 000 yhteiskunnallista yritystä. Yhteiskunnalliset yritykset työllistävät paljon ihmisiä Suomessa. 

Yhteiskunnalliset yritykset toimivat monilla eri aloilla. Aloja ovat esimerkiksi: 

  • sosiaali- ja terveyspalvelut
  • kiertotalous 
  • kulttuuri
  • työllisyyspalvelut 

Monet yhteiskunnalliset yritykset Suomessa ovat hankkineet Yhteiskunnallinen yritys -merkin. Merkki näyttää, että yrityksellä on yhteiskunnallinen tavoite. 

Miksi yhteiskunnallinen yritys on hyvä valinta?

Yhteiskunnallinen yritys haluaa parantaa yhteiskuntaa. Tässä on esimerkkejä siitä, mitä hyvää yhteiskunnallinen yritys tekee.

Yhteiskunnallinen yritys 

  • Ratkaisee yhteiskunnallisia ongelmia
    Yhteiskunnallinen yritys haluaa auttaa yhteiskuntaa yrityksen toiminnalla. Siksi yritys käyttää suurimman osan yrityksen voitoista auttamiseen. 
  • Yhdistää yrittäjyyden ja arvot
    Yhteiskunnallisella yrityksellä on arvoja, joita yritys haluaa noudattaa. Arvoja ovat esimerkiksi vastuullisuus, avoimuus ja vaikuttavuus. 
  • Voi työllistää täsmätyökykyisiä ihmisiä
    Täsmätyökykyinen tarkoittaa henkilöä, joka pystyy tekemään jotakin tiettyä työtä. Yhteiskunnallinen yritys voi työllistää ihmisiä, joiden on vaikea löytää sopivia töitä. Yritys voi myös auttaa työnantajan saamaan työpaikkaan sopivan työntekijän. 
  • Tekee liiketoimintaa kestävästi
    Yhteiskunnallinen yritys huolehtii kaikille tärkeistä asioista. Tärkeitä asioita ovat esimerkiksi reilu talous, puhdas luonto ja ihmisten hyvinvointi. 

Yhteiskunnallisen yrityksen ominaisuudet

Kaikilla yhteiskunnallisilla yrityksillä on samoja ominaisuuksia. Tässä kerrotaan, mitkä ovat yhteiskunnallisen yrityksen ominaisuudet. 

  • Yhteiskunnallinen tavoite
    Yrityksellä on jokin yhteiskunnallinen tavoite, esimerkiksi työttömien auttaminen töihin tai luonnon suojeleminen. Tavoite on kirjoitettu yrityksen viralliseen asiakirjaan. Asiakirja voi olla esimerkiksi yrityksen yhtiöjärjestys tai yhdistyksen säännöt. 
  • Voiton käyttö
    Yritys käyttää suurimman osan yrityksen voitosta yrityksen tavoitteen edistämiseen. Tavoite on parantaa yhteiskuntaa tai ratkaista jokin yhteiskunnan ongelma. 
  • Liiketoimintamalli
    Yritys ansaitsee rahaa liiketoiminnalla. Se tarkoittaa, että yritys myy palveluita tai tuotteita. 
  • Avoimuus
    Yritys kertoo selkeästi, mitä se tekee. Yritys mittaa ja seuraa yrityksen toiminnan vaikutuksia. 
  • Työntekijöiden osallisuus
    Yrityksen työntekijät osallistuvat yrityksen päätöksentekoon. Työntekijät osallistuvat yrityksen toiminnan kehittämiseen. 

Kiinnostaako sinua yhteiskunnallinen yrittäjyys?

Tarjoamme tietoa ja neuvontaa yhteiskunnallisille yrityksille. Saat tukea yhteiskunnallisen yrityksen perustamiseen ja kehittämiseen.

Lue lisää