Tietopankki

Kokoamme ja jaamme tietoa yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä. Tälle sivustolle on koottu tärkeimmät asiat. Jos haluat lisää tietoa, siirry koko verkkosivuston etusivulle osoitteeseen yyo.fi (ei selkokielinen). 

Etusivulle

Tietoa yhteiskunnallisista yrityksistä

Yhteiskunnallinen yritys tarkoittaa yritystä, jolla on jokin yhteiskunnallinen tavoite. Tavoite voi olla esimerkiksi jonkun yhteiskunnan ongelman ratkaiseminen. Yhteiskunnalliset yritykset haluavat auttaa ihmisiä, luontoa tai koko yhteiskuntaa. Siksi yhteiskunnallinen yritys käyttää suurimman osan yrityksen voitoista auttamiseen. 

Yhteiskunnallisen yrityksen yritysmuoto voi olla monenlainen. Yritys voi olla esimerkiksi osakeyhtiö, yhdistys tai osuuskunta. Tärkein asia on, että yrityksen tavoite on auttaa yhteiskuntaa tai ympäristöä.  

Yhteiskunnallisilla yrityksillä on tärkeitä arvoja, joita yritykset haluavat noudattaa. Arvoja ovat esimerkiksi vastuullisuus, avoimuus ja vaikuttavuus.  

 Monet yhteiskunnalliset yritykset ovat hankkineet Yhteiskunnallinen yritys -merkin. Merkki osoittaa kaikille, että yrityksellä on yhteiskunnallinen tavoite. 

Suomessa on ainakin 3000 yhteiskunnallista yritystä ja ne työllistävät paljon ihmisiä. Yhteiskunnalliset yritykset toimivat monella eri alalla. 

Yhteiskunnallisten yritysten yleisimmät alat Suomessa ovat 

  • sosiaali- ja terveyspalvelut
  • kiertotalous ja ympäristöpalvelut 
  • kulttuuri ja taide 
  • työllisyyspalvelut 
  • koulutus ja tutkimus 
  • vähittäiskauppa 
  • matkailu- ja ravintola-ala 

Tietoa yhteiskunnallisista yrityksistä (ei selkokielellä)

Tietoa yhteiskunnallisista innovaatioista

Yhteiskunnalliset innovaatiot ovat uusia ideoita, jotka parantavat yhteiskuntaa tai ympäristöä. Innovaatiot ovat siis ratkaisuja yhteiskunnan ongelmiin.

Innovaatioita on monenlaisia. Innovaatiot voivat olla esimerkiksi tuotteita, palveluita tai uusia tapoja toimia. Esimerkiksi äitiyspakkaus on suomalainen innovaatio, joka auttaa perheitä. 

Yhteiskunnallisia innovaatioita ovat esimerkiksi: 

  • Tavat, jotka auttavat ihmisiä pääsemään töihin
  • Asiat, jotka parantavat kierrättämistä 
  • Digitaaliset palvelut, jotka auttavat ihmisiä osallistumaan eri asioihin 
  • Asumisen eri muodot, esimerkiksi yhteisöllinen asuminen 
  • Erilaiset tavat rahoittaa yhteiskunnallisia yrityksiä 

Tietoa yhteiskunnallisista innovaatioista (ei selkokielellä) 

Tietoa täsmätyökykyisten työllistämisestä

Täsmätyökykyinen tarkoittaa henkilöä, joka pystyy tekemään jotakin tiettyä työtä. Osaamiskeskuksen yksi tehtävä on helpottaa täsmätyökykyisten työllistymistä. Siksi kokoamme yhteen hyviä tapoja saada työpaikkoja täsmätyökykyisille

Jaamme tietoa työnantajille ja työnantajia auttaville organisaatioille. Kerromme esimerkiksi, mitä työllistämisen tukia työnantaja voi saada. 

Työllistämisen tukia ovat esimerkiksi: 

  • palkkatuki 
  • työolosuhteiden järjestelytuki 
  • työhönvalmennus 
  • työkokeilu 
  • oppisopimuskoulutus 

Tietoa työnantajille (ei selkokielellä)

Koulutuksia yhteiskunnallista yrityksistä

Tarjoamme koulutuksia yhteiskunnallisen yrittäjyyden eri aiheista. Koulutuksiin saavat osallistua kaikki, jotka ovat kiinnostuneet aiheista. Koulutukset ovat ilmaisia.

Esimerkkejä koulutusten aiheista: 

  • yhteiskunnallisen yrityksen perustaminen 
  • vaikuttavuuden mittaaminen 
  • täsmätyökykyisten työllistäminen 
  • yhteiskunnalliset innovaatiot 
  • yhteiskunnallisen yrityksen rahoitusmahdollisuudet 

Tutustu verkkokoulutuksiin (ei selkokielellä) 

Tutkimustietoa

Kokoamme ja jaamme tutkittua tietoa yhteiskunnallisista yrityksistä. Teemme yhteistyötä yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.

Julkaisuja

Julkaisemme erilaisia materiaaleja yhteiskunnallisista yrityksistä. Materiaaleja ovat esimerkiksi raportit, tutkimukset ja oppaat.  

Voit ladata materiaalit osaamiskeskuksen verkkosivuilta ilmaiseksi (materiaalit eivät ole selkokielisiä). Tässä on esimerkkejä materiaaleista. 

  • Yhteiskunnalliset yritykset Suomessa (tutkimus)
  • Opas yhteiskunnallisen yrityksen perustamiseen
  • Opas: Miten mittaat yhteiskunnallisen yrityksen toiminnan vaikutuksia?

Usein kysytyt kysymykset (ei selkokielinen)

Olemme koonneet vastauksia erilaisiin kysymyksiin yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä. 

Lue lisää