Yhteiskunnallisten yritysten vaikuttavuus – miksi sillä on väliä ja miten päästä alkuun? 

Teksti liittyy juttusarjaan, jossa julkaistaan tarinoita yritysten luomasta yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tämä kirjoitus kertoo, miksi vaikuttavuudesta puhutaan ja kuinka vaikuttavuusajattelussa pääsee alkuun. 


Vaikuttavuus on yhteiskunnallisen yrityksen toiminnan ydin. Se kertoo, minkälaisia muutoksia ihmisten elämään, yhteisöihin tai luontoon yritys tuottaa, ja miksi muutoksilla on merkitystä.   

Miksi vaikuttavuudesta kannattaa kiinnostua? 

Yritysten yhteiskunnallista merkitystä ei enää pitkään aikaan ole arvioitu pelkkien talouslukujen valossa. Asiakkaat, rahoittajat, yhteistyökumppanit ja työntekijät ovat kiinnostuneita siitä, mihin yritykset pyrkivät ja miten ne vaikuttavat yhteiskuntaan ja ympäristöön.  

Vaikuttavuudesta voi muodostua yhteiskunnalliselle yritykselle kilpailuetu, mutta se ei ole sitä automaattisesti. Vaikuttavuus on osattava kuvata ja ajan myötä myös todistaa.   

Kolme kysymystä alkuun 

1.Mitä ongelmaa ratkaiset, tai mitä positiivista ilmiötä haluat vauhdittaa? 
Ymmärrä ensin ongelma tai ilmiö, johon yritystoiminnalla vaikutatte. Kysy: Miksi teemme juuri tätä? Kuka meitä tarvitsee? Miksi nyt? Mitä tapahtuisi, jos emme toimisi? Pilko ongelma juurisyiksi, sekä muodosta yhteinen analyysi ja ymmärrys yhteistyökumppaneidenne kanssa.

2. Mitä muutosta tavoittelet? 
Tavoitteet voivat liittyä hyvinvointiin, osallisuuteen, arjen sujuvuuteen tai mahdollisuuksiin vaikuttaa omaan elämään. Hyvä tavoite toimii sekä yrityksen sisäisenä suunnannäyttäjänä että kutsuna muille liittyä mukaan.  

3. Miten muutos syntyy? 
Millä teoilla, palveluilla tai kohtaamisilla saatte aikaan tavoitellun muutoksen? Tähän vastaamalla saatte kiteytettyä vaikuttavuuden mekanismit. Ymmärryksen siitä, miten oma tekemisenne linkittyy lopputulokseen ja keitä tarvitsette mukaan. 

Kuva 1. IOOI-malli (Input, Output, Outcome, Impact) tekee tavoitellut muutokset näkyväksi. Kuvan lähde

Mallista mittareihin  

Kun näihin kysymyksiin on vastattu, ajattelun voi koota vaikuttavuusmalliksi. Yksi selkeimmistä on IOOI-malli:  

Input (panokset) – Output (tuotokset) – Outcome (tulokset) – Impact (vaikutukset).  

Malli tekee näkyväksi, miten nykyiset panostukset voivat konkreettisten tekojen ja tuotosten kautta tuottaa tulevaisuudessa myönteisiä muutoksia. Se kirkastaa toiminnan vaikutuslogiikan ja on välttämätön pohja mittariston rakentamiselle.  

Vaikuttavuutta seuraavat ja todentavat mittarit kannattaa valita ja testata heti, kun malli sen mahdollistaa, sillä tavoiteltujen muutosten tapahtuminen ja tiedon kertyminen niistä ottaa aikansa. Mittareita voi etsiä valmiista indikaattoripankeista, kuten Sotkanet tai IRIS, jotta ne ovat luotettavia ja hyväksi havaittuja.    

Varmista vaikuttavuus 

Vaikuttavuus ei ole vain ulkoinen vaatimus, vaan väline oman toiminnan kehittämiseen. Kun tiedätte, keille olette tärkeitä, voitte kohdentaa voimavarat viisaasti ja tehdä parempia päätöksiä. 

Vaikuttavuuden tavoittelu ei myöskään ole yksittäinen projekti tai investointi ulkoiseen arviointiin, vaan jatkuva kysymys: Teemmekö oikeita asioita? Teemmekö niitä oikein?  

Teksti: Saila Tykkyläinen


Tutustu juttusarjaamme yritysten luomasta yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.

Vahvista ymmärrystäsi yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta ja tutustu Yhteiskunnallisesti vaikuttavampaa yritystoimintaa -itseopiskelumateriaaleihin. Saat tietoa mm. siitä, kuinka vaikuttavuudesta voi tehdä suunnitelmallisen osan kaikkea yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa.