Frendie – yhteiskunnallisesta missiosta liiketoiminnan kasvuun

Frendie on yhteiskunnallinen yritys, jonka missiona on vähentää ja ennaltaehkäistä yksinäisyyttä yhteiskunnassa lisäämällä yhteisöllisyyttä. Perustaja, toimitusjohtaja Timo Kuusisto kertoo Frendien kasvumatkasta.


Frendie tarjoaa maksuttoman mobiilisovelluksen, joka auttaa yksityishenkilöitä löytämään merkityksellisiä ihmissuhteita. Sen lisäksi palveluvalikoimaan kuuluu työelämän tarpeisiin kohdennettu, organisaatioille suunnattu maksullinen hyvinvointipalvelu. 

Euroopassa lisääntyvä yritysten vastuullisuusraportointiin liittyvä sääntely on tuonut uusia ulottuvuuksia Frendien kasvustrategiaan. Yrityksessä on huomattu, että se voi palvella yksilöiden lisäksi myös yrityksiä tuottamalla validoitua dataa työyhteisöjen hyvinvoinnin ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvän raportoinnin tueksi. 

– Kasvutavoitteemme ovat kasvaneet tekemisen mukana. Alussa keskityimme yksinäisyyden ongelman ratkaisemiseen. Matkan varrella olemme kuitenkin huomanneet, että yksinäisyyden haaste on niin laaja, että kasvun varaa on vaikuttavuuden lisäksi myös liiketaloudellisesti. Sosiaalisen vastuun raportointi kehittyy nyt vauhdilla CSRD-raportointivelvoitteiden myötä ja yritykset kaipaavat tähän tukea, jota me voimme tarjota, kertoo Timo Kuusisto.

Uusien palveluiden lisäksi yritys pyrkii kasvamaan myös uusille maantieteellisille alueille. Yksi pilotti on toteutettu Luxemburgissa ja seuraava on käynnistymässä Espanjan Aurinkorannikolla. Sovelluksesta on olemassa jo Euroopassa toimiva englanninkielinen versio ja vuonna 2025 tavoitteena on avata ensimmäinen organisaatioille suunnattu palvelu Suomen ulkopuolella.

– Kasvuamme ovat tukeneet ulkopuolinen rahoitus sekä kumppanuudet, jotka ovat tärkeitä kansainvälisille markkinoille laajentuessa. Kasvuun tarvitaan osaamista myös markkinoinnissa, palvelumuotoilussa ja erilaisten kulttuurien tuntemuksessa. Erityisesti yhteiskunnallisilla yrityksillä vaikutusten mittaaminen ja näkyväksi tekeminen ovat olennaisia – ne tuottavat arvon, josta ollaan valmiita maksamaan ja johon ollaan valmiita sijoittamaan, sanoo Kuusisto.

Tutustu Frendieen (frendie.fi) >>

Artikkeli on julkaistu alun perin European Social Enterprise Monitor 2023–2024 (ESEM) -tutkimuksen Suomen maaraportissa. Tutkimus tarjoaa ainutlaatuista tietoa yhteiskunnallisten yritysten tilasta, mahdollisuuksista, haasteista, vaikuttavuudesta ja ekosysteemistä Euroopassa. Tutustu tutkimukseen tästä.