Read the story in English.
HappyFam on nuori yritys, jolla on kunnianhimoinen missio: auttaa lapsiperheitä vahvistamaan resilienssiä ja vahvuuksia, joita 2000-luvun monikriisien aikana erityisesti tarvitaan.

Yrityksen perustaja Leyla Nasib tutki ja testasi vuosien ajan ratkaisuja kysymykseen: miten voimme auttaa ihmisiä ja ihmiskuntaa kollektiivina toimimaan viisaammin ja rakentavammin yhdessä?
Yritysidea alkoi konkretisoitua, kun hän löysi YK:n Sisäisen Kehityksen Tavoitteet (Inner Development Goals, IDG) ja tunnisti, että perheillä on merkittävä rooli muutoksen mahdollistajana.
– Perustin HappyFamin, jotta voisin olla mukana rakentamassa rauhallisempaa ja hyvinvoivempaa maailman, Leyla sanoo.
Samalla esimerkiksi OECD:n uusi Human Flourishing -opetussuunnitelma vahvisti, että aika HappyFamin perustamiselle on oikea.
HappyFam tukee perheitä ja kouluja tarjoamalla tutkimukseen pohjautuvia leikinomaisia oppimiskokemuksia sekä kasvokkain että digitaalisesti. Yrityksen toimintaperiaatteet on luotu yllä mainitun IDG-viitekehyksen avulla, ja palveluita on kehitetty uusinta neurotieteen, psykologian ja kasvatustieteiden tutkimusta hyödyntäen.
Älä rajaa vaikuttavuuspotentiaaliasi
Vaikuttavuusajattelu on opastanut HappyFamin kehittämisessä alusta lähtien. Tavoite vaikuttavasta liiketoiminnasta ei ole ohjannut ainoastaan tuotekehitystä, vaan vaikuttavuuslasien läpi on arvioitu myös rahoitusvaihtoehtoja, omistus- ja yhtiörakenteita, yhteistyökumppanuuksia sekä yrityskulttuuria.
– Näitä kysymyksiä on pohdittava heti alussa. Muuten voi lukittautua rakenteisiin, jotka estävät vaikuttavuuden toteutumista myöhemmin, Leyla korostaa.
Ajattelumalli on ohjannut HappyFamia pois perinteisistä pääomasijoituksista kohti stewardship-omistajuutta ja vaikuttavuusrahastoja.

Kuva 1. HappyFamin sovellus tarjoaa leikinomaisia oppimiskokemuksia, mitkä auttavat ihmisiä toimimaan viisaammin ja rakentavammin.
Toinen tärkeä neuvo on arvioida liiketoiminnan vaikuttavuutta kokonaisvaltaisesti. Liian usein startupit keskittyvät vain hiilidioksidipäästöihin, lahjoitusten määrään tai yhteen sosiaaliseen teemaan.
– Olemme liian syvässä kriisissä toimiaksemme näin kapeasti, Leyla huomauttaa.
Kate Raworthin Donitsitalous-malli ohjaa tarkastelemaan yrityksen vaikutuksia seitsemällä ulottuvuudella hallinnosta ja rahoituksesta aina sosiaalisiin ja ympäristövaikutuksiin.
Vaikuttavuuden työkalupakki kootaan vähän kerrallaan
HappyFamin varhaisen vaiheen työkaluihin kuuluvat systeemikartat, muutoksen teoria sekä mittariluonnokset. Systeemikartat auttavat ymmärtämään ratkaistavaa ongelmaa toisiinsa vaikuttavien osasten kokonaisuutena ja hahmottamaan yrityksen mahdollisuuksia osana sitä. Muutoksen teoria on käynyt läpi useita muokkauskierroksia ja toimii yhdessä systeemikarttojen kanssa yrityksen sisäisenä työkaluna. Yhdessä ne selkeyttävät yrityksen vaikuttavuutta ja auttavat tunnistamaan uusia mahdollisuuksia.
Vaikuttavuuden seurantaan sopiva mittaristo on vielä kehitteillä.
– Vaikuttavuuden mittaaminen on vaikeaa: mitattavat asiat eivät ole kovin konkreettisia ja osa muutoksista näkyy vasta pitkän ajan kuluttua, Leyla selittää.
Ensimmäiset mittariluonnokset ovat olemassa, mutta niiden parantaminen ja valitseminen vaatii pidempiä kokeiluita ja jatkuvaa kehittämistä yhdessä sidosryhmien kanssa.

Kuva 2. Leyla Nasib (oikealla) on HappyFamin perustaja.
Arjen Tetris
HappyFam on yhä alussa, käynnissä ovat alkuvaiheen pilotit. Raha on tiukassa, työ on sotkuista, ja erilaisia mahdollisuuksia on sovitettava yhteen kuin Tetriksessä palikoita. Leylalle muuta vaihtoehtoa ei ole:
– Onnistuimme tai emme, kokonaisvaltainen vaikuttavuusajattelu on ainoa tapa, jonka avulla voin rakentaa jotain, millä on merkitystä.
Leylan lukuvinkit (lähteet englanniksi):
Kirjoittaja Saila Tykkyläinen. Artikkeli perustuu HappyFamin perustajan Leyla Nasibin haastatteluun.