Minduun menestyksen salaisuus on ongelman syvällinen ymmärrys

Juttusarjassa julkaistaan tarinoita yritysten luomasta yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.

Psykoterapeuttipalvelu Minduu yhdistää ammatinharjoittajat ja asiakkaat. Yhteiskunnallinen yritys tarjoaa vaikuttavia palveluita molemmille kohderyhmilleen.


Minduu on yhteiskunnallinen yritys, jonka missio on auttaa ihmisiä löytämään helpommin psykoterapeutin ja pääsemään nopeammin psykoterapiaan. Yrityksen idea lähti perustaja Henri Valvanteen omista kokemuksista 15 vuotta aiemmin. Psykoterapeutin etsiminen oli hyvin hankalaa ja turhauttavaa:

– Se oli aikamoinen viidakko, missä luovia – erilaisia yhdistyksiä, niiden nettisivuja, puhelinnumeroita, sähköpostiosoitteita ja ihmeellisiä titteleitä. Eikä mitään tietoa, että ottaako ne uusia asiakkaita tai keitä nämä terapeutit ovat, muistelee Valvanne. Terapeutin hankkiminen jäi hänellä tuolloin kesken.

Kokemus muistui mieleen maisteriopintojen parissa Ruotsissa, kun kurssilla piti lähteä kehittämään yritysideaa. Syntyi ajatus alustasta, joka kohtauttaa apua tarvitsevat ja psykoterapeutit. Vahvistusta idealleen Valvanne sai liikeideakilpailun voitosta, jonka myötä hän tajusi, että tämän tyyppiselle palvelulle voisi oikeasti olla tarvetta.

Ideasta yhteiskunnalliseksi yritykseksi

Suomeen palaamisen jälkeen keväällä 2013 alkoi aktiivinen selvittely idean toteutusmahdollisuuksista. Valvanne otti yhteyttä eri mielenterveysalan yhdistyksiin päästäkseen esittelemään ideaa ja saadakseen ihmisiä mukaan. Yhteistyökumppaniksi löytyi psykologi Teemu Ollikainen, joka toimi tuolloin Psykologiliitossa.

– Yritin saada jotain tahoja ja ihmisiä mukaan. Teemu sitten näki siinä jotain. Häneltä sai näkemystä toiseen puoleen, eli palveluntarjoajien kohtaamiin haasteisiin, kertoo Valvanne.

Ratkaisua kehitettiin ammattilaisten haastattelujen perusteella ja palvelun prototyyppejä testattiin loppukäyttäjien kanssa. Kehitysprosessin aikana alustan tarjoamat palvelut tarkentuivat ja kahden osapuolen yhdistäminen hahmottui toimivaksi ja tehokkaaksi kokonaisuudeksi. Palvelun lanseeraus oli onnistunut ja toiminta saatiin käännettyä hyvin nopeasti tulorahoituksen puolelle.

Pienten puolella – vaikuttavia palveluita ammatinharjoittajalle ja loppukäyttäjälle

Minduun menestyksen salaisuus on se, että yritys on ymmärtänyt syvällisesti ongelman, mitä se ratkaisee. Se on myös vaihtoehto isoille toimijoille: isojen lääkärikeskusten palvelujen saatavuus voi kadota apua tarvitsevan ulottumattomiin, ja toisaalta palveluntarjoajille suuret ohjelmistoyritykset voivat olla riskialttiita kumppaneita tietoturvan kannalta tai hinnaltaan kalliita. Yritys ei halua nähdä tällaista tulevaisuutta.

– Ollaan pienten puolella. Se on myöskin osa meidän yhteiskunnallista yrittäjyyttä ja siihen liittyvää ideaa, että autetaan apua tarvitsevia, mutta myöskin näitä ammatinharjoittajia, kiteyttää Valvanne yrityksen luomia yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Ammatinharjoittajalle kuukausimaksullinen palvelu tarjoaa työkaluja asiakashallinnasta laskutukseen ja etäterapiavastaanottoon, jotka tukevat yrittäjyyttä. Palvelun loppukäyttäjät eivät maksa palvelusta mitään. He saavat kaiken tarvitsemansa tiedon tarjolla olevista psykoterapeuteista, pystyvät etsimään sopivan terapeutin ja varaamaan itselleen ajan.

Kirjoittaja Elina Pöllänen. Artikkeli perustuu Minduun perustaja Henri Valvanteen haastatteluun.


Tutustu juttusarjaamme yritysten luomasta yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.

Vahvista ymmärrystäsi yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta ja tutustu Yhteiskunnallisesti vaikuttavampaa yritystoimintaa -itseopiskelumateriaaleihin. Saat tietoa mm. siitä, kuinka vaikuttavuudesta voi tehdä suunnitelmallisen osan kaikkea yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa.