Vuoden paras opinnäytetyö kannustaa viestimään vaikutuksista

Vaikuttavuustuottaja Aino Elina Muhosen opinnäytetyö osoittaa, että vaikuttavuustietoa ei vielä hyödynnetä laajasti yhteiskunnallisten yritysten viestinnässä.


Vuoden paras yhteiskunnallisen yritystoiminnan opinnäytetyö käsittelee vaikuttavuusviestintää. Turun ammattikorkeakoulun Media- ja kulttuuriyrittäjyyden koulutusohjelmasta joulukuussa 2021 valmistunut toimitusjohtaja ja vaikuttavuustuottaja Aino Elina Muhonen palkittiin 18.5.2022 Yhteiskunnallisten yritysten tutkimusseminaarin yhteydessä.

Kilpailutöiden arvioinnissa huomioitiin opinnäytetöiden innovatiivisuus, hyödyllisyys, tuoreen näkökulman tuominen alan keskusteluun sekä laadukas tutkimuksen toteuttamistapa.

− Voittanut opinnäytetyö oli aiheeltaan yhteiskunnallisten yritysten tietotarpeita palveleva, jäsennetty ja menetelmällisesti hyvin kuvattu työ. Vaikutusten arviointi on kompleksinen ja monilta osin haastava, mutta tärkeä tutkimuksen kohde, erityisasiantuntija Harri Kostilainen Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksesta sanoo.

Vaikuttavuudesta ei viestitä

Aiemmin kauppatieteiden maisteriksi opiskelleen Muhosen opinnäytetyö koostuu laajasta kyselytutkimuksesta, yhteiskunnallisten yritysten viestintäkanavien analysoinnista sekä vaikuttavuusvideopalvelun kehittämisestä.

− Kävin läpi kymmeniä yhteiskunnallisten yritysten verkkosivuja ja somekanavia. Suurimmalla osalla vaikuttavuustietoa ei ole helposti löydettävissä. Kyselytutkimus nosti esiin vaikuttavuusviestinnän osaamistarpeita, Muhonen sanoo.

Media- ja kulttuuriyrittäjyyden opinnäytetöiden tavoitteena on kehittää opiskelijan omaa yritystoimintaa. Muhosen AIKnow Agencylle kehittämä vaikuttavuusvideopalvelu auttaa yhteiskunnallisia yrityksiä ja muita vaikuttavuustoimijoita kertomaan videomuodossa tuottamistaan yhteiskunnallisista tuloksista ja vaikutuksista.

− Toivon, että yhteiskunnalliset yrittäjät ja yritysten johtajat ottaisivat viestinnän rohkeasti vaikuttavuustyön ytimeen. Tavoitelluista vaikutuksista voi kertoa jo silloin, kun toimintaa vasta suunnitellaan. Suurin este viestinnälle on se, että sitä ei aloiteta, Muhonen sanoo.

Opinnäytetyökilpailu järjestetään vuosittain

Yhteiskunnallisen yritystoiminnan opinnäytetyökilpailu järjestetään vuosittain. Kilpailuun voivat osallistua yliopistojen maisteritutkintojen ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyöt. Opinnäytteen kielenä voivat olla kotimaiset kielet tai englanti. Seuraavan kerran kilpailu järjestetään alkuvuodesta 2023.

Maineen ja kunnian lisäksi voittaja saa 1 000 euron palkkion. Lisäksi kaikki kilpailuun osallistuneet saavat yhden vuoden mittaisen Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkosto FinSERNin jäsenyyden, joka oikeuttaa osallistumaan yhdistyksen järjestämiin tilaisuuksiin ja muihin jäsenetuihin. 

Palkinnon tarkoituksena on kannustaa opiskelijoita tekemään yhteiskunnallista yritystoimintaa käsitteleviä opinnäytetöitä ja näin edistää suomalaista yhteiskunnallisen yritystoiminnan osaamista.

Tutustu Aino Elina Muhosen palkittuun opinnäytetyöhön täällä.

Lisätietoja:

  • Harri Kostilainen, erityisasiantuntija, Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus, harri.kostilainen@diak.fi
  • Aino Elina Muhonen, toimitusjohtaja ja vaikuttavuustuottaja, AIKnow Agency, 0400 164323, aino@aiknow.fi