Kaverisovellus pyrkii vähentämään yksinäisyyttä

Yhteiskunnallisen yrityksen Superlaiffin kehittämä Kaverisovellus auttaa seuraa kaipaavia löytämään samoista asioista kiinnostuneita kavereita ja ystäviä.


Superlaiffi on startup-yritys, joka perustettiin vuonna 2018 tavoitteenaan poistaa merkittävää yhteiskunnallista ongelmaa, yksinäisyyttä. Yksinäisyys koskettaa meistä suomalaisista joka kolmatta, pahimpaan korona-aikaan vuonna 2021 jopa joka toista. 

– Yksinäisyys on juurisyynä moneen laajempaan haasteeseen, kuten syrjäytymiseen ja työttömyyteen. Kaverisovellus auttaa ennaltaehkäisevästi lisäämään yhteisöllisyyttä ja vähentämään yksinäisyydestä seuraavia haittoja, kertovat Timo Kuusisto ja Arla Joensuu Superlaiffista.  

Kuusisto vastaa sovelluksen teknisestä kehittämisestä ja Joensuu markkinoinnista sekä kumppanuuksista. 

– Kun idea Kaverisovelluksesta aikoinaan syntyi, moni ei vielä osannut nähdä yksinäisyyttä suurena kansallisena haasteena. Kun koronan myötä yksinäisyys ja siitä seuraavat ongelmat nousivat tapetille, palvelullemme oli yhtäkkiä kova kysyntä. Asia on valitettavasti edelleen akuutti ja vaatii toimia, Joensuu sanoo. 

Yhteiskunnallista hyvää kannattavasti

Kaverisovelluksen on ottanut käyttöönsä jo 15 000 suomalaista. Maksuttoman sovelluksen lisäksi Superlaiffi tuottaa hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä tukevia palveluja yrityksille ja yhteisöille. Myös yrityksille tarjottavissa palveluissa keskiössä on yksinäisyyden ja siitä aiheutuvien haittojen vähentäminen. 

– Yhteisöllisyyden säilyttäminen etätyöaikana on haastavaa ja työntekijät jäävät liian usein yksin. Palvelumme auttaa työnantajia toimimaan vastuullisesti ja rakentamaan parempaa työn tekemisen kulttuuria, Joensuu kertoo. 

– Yrityksille tarjottava Kaverisovellus on helppo ja edullinen tapa lisätä työhyvinvointia. Yritykset voivat pyytää sovellusta käyttöönsä olemalla meihin yhteydessä, lisää Kuusisto.

Yhteiskunnallisena yrityksenä Superlaiffi asettaa yksinäisyyden vähentämisen liiketoimintansa ensisijaiseksi tavoitteeksi. 

– Meille yhteiskunnallisen hyvän tuottaminen on isompi arvo kuin maksimaalisen voiton tavoittelu. Jotta liiketoiminta voi pyöriä, rahaakin kuitenkin tarvitaan, sanoo Kuusisto. 

– Monet sellaiset ongelmat, joita yhteiskunnalliset yritykset ratkovat, ovat niin massiivisia, että yritysten on mahdollista olla kannattavia. Tämä on tietenkin yrittäjyyden näkökulmasta tärkeää, hän jatkaa. 

Merkityksellisyys palkitsee

Superlaiffissa on huomattu yhteiskunnallisen yrityksen kiinnostavan myös työnhakijoita.

– Työnhakijat lähestyvät meitä myös rekrytointien ulkopuolella. Aivan selvästi nyt korostuu se, että ihmisillä on vahva halu tehdä omien arvojen mukaisia hommia, kertoo Joensuu. 

Kuusistolle ja Joensuulle palkitsevinta on ollut luoda palvelua, joka aidosti auttaa yksinäisiä ihmisiä ja  saada palautetta siitä, miten Kaverisovellus on auttanut ystävien löytämisessä. 

Yhteiskunnallista yritystä perustaville löytyy myös muutama vinkki. 

– Oman mission on oltava kirkas ja toiminnan sekä tehtävän sanoituksen kunnossa. On tärkeää, että uskoo omaan juttuunsa, tekee sen hyvin ja luottaa siihen, että jossakin vaiheessa myös muut ymmärtävät sen merkityksen, Joensuu summaa.