Asiantuntijalta
Kaksi vuotta toiminnassa ollut Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus suuntaa seuraavaan vaiheeseen
Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus perustettiin vuoden 2021 lopussa. Sen tärkeimpänä tehtävänä oli käynnistää valtakunnalliset neuvonta- ja asiantuntijapalvelut yhteiskunnallisten yritysten liiketoiminnan ja…
Yhteiskunnallisella yritystoiminnalla edessä loistava tulevaisuus
Hyvää ja kestävää tulevaisuutta ei synny ilman uudenlaisia tapoja ratkaista yhteiskunnallisia haasteita. Yhteiskunnallisella yritystoiminnalla on kaikki mahdollisuudet menestyä, kun sosiaalisesti…
Työnantajien valmiudet täsmätyökykyisten työllistämiseen vahvistuvat tiedolla ja tuella
Työkyvyn tukea tarvitsevien henkilöiden työllistäminen ei ole vielä yleistä työnantajien keskuudessa. Onnistumiset käynnissä olevissa työllistymisen piloteissa ja kokeiluissa kuitenkin osoittavat,…
Osaamisen kehittämisen monimuotoisuus
Mentorit yhteiskunnallisen yrittäjän tukena
Kokeneen yhteiskunnallisen yrittäjän tai yhteiskunnallisen yrittäjyyden erityispiirteet tuntevan asiantuntijan tuki on kullanarvoisen tärkeää uudelle yhteiskunnalliselle yrittäjälle. Yhteiskunnallisen yrittäjyyden osaamiskeskuksen mentoriverkosto…
Yhteisötalous ja yhteiskunnalliset yritykset työllistymistä edistämässä
Työhön integroivat yhteiskunnalliset yritykset ovat olennainen osa Euroopan taloutta ja yhteiskuntaa. Ne tarjoavat ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin, ja niiden merkitys on…
Tuetun työllistymisen kustannusvaikuttavuus
Tuetun työllistymisen kustannus-vaikuttavuusanalyysi mittaa parasta terveyshyötyä käytettävissä olevien voimavarojen puitteissa. Hyviä kansainvälisiä esimerkkejä löytyy, mutta Suomessa aiheesta ei olla tehty…
Miten osoittaa yhteiskunnallisen yrityksesi tuottamat vaikutukset?
Yhteiskunnalliset yritykset tuottavat monenlaista hyötyä asiakkailleen, muille sidosryhmilleen ja koko yhteiskunnalle. Tuotetut hyödyt voidaan mitata ja osoittaa SROI-arviointimenetelmän avulla.
Skaalaamalla lisää työllisyyttä – toimivat työllistymisen mallit hukkuvat jatkuvassa kehitystyössä
Osatyökykyisten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllisyysasteen nostaminen on ollut jo pidemmän aikaa niin EU:n kuin Suomenkin intresseissä. Tähän…
Osatyökykyiset ja osaamisen kehittäminen
Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus kokoaa hyviä toimintamalleja osatyökykyisten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllisyyden edistämiseksi. Malleja ja niihin liittyviä teemoja…
Sosiaaliset innovaatiot yhteistyönä
Sosiaaliset innovaatiot ovat vaikeasti hahmottuva ilmiö. Yksi tapa lisätä sosiaalisten innovaatioiden ymmärrystä on tarkastelu yhteistyön näkökulmasta. Innovaatiot jäsentyvät yhteistyöksi sekä…
Missiolähtöinen brändäys on yhteiskunnallisten yritysten kilpailuvaltti
Onnistunut missiolähtöinen brändäys on keskeinen osa vaikuttavaa markkinointiviestintää, jolla yhteiskunnallisen yrityksen tuotteen tai palvelun ainutlaatuisuus tuodaan esiin. Parhaimmillaan se myös…