Johda, mittaa ja vaikuta – vaikuttavuusosaamista yrityksille

Vaikuttavuuden tavoittelu ja sen osoittaminen on yhteistä kaikille yhteiskunnallisille yrityksille. Siihen liittyvää ymmärrystä ja osaamista tarvitaan yrityksissä lisää.


Yhteiskunnallisten yritysten toiminnan ytimessä on mahdollisimman suuri yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Ne harjoittavat liiketoimintaa ratkaisemalla yhteiskunnallisia ongelmia ja tavoittelevat ensisijaisesti positiivista muutosta ihmisten ja/tai ympäristön hyvinvoinnissa.

Yhteiskunnalliset yritykset voivat toimia millä toimialalla tahansa ja niiden organisaatiomuodot ovat moninaisia. Yhteiskunnallisen päämäärän tavoittelu ja toiminnan vaikuttavuuden mittaaminen ovat kuitenkin kaikille yhteinen asia – yrityksen päätehtävän saavuttamista tulisi pystyä osoittamaan.

Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tavoittelevassa yrityksessä yhtenä tärkeimpänä toimii johtaminen, jonka tulisi ohjata liiketoimintaa tarkoitus- ja missiolähtöisin perustein. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden aikaan saaminen edellyttää kärsivällisyyttä ja ymmärrystä pitkällä aikavälillä nähtäviin tuloksiin. Se vaatii myös tasapainottelua talouden kanssa, sillä vaikuttavuuteen sijoittaminen voi tuntua arveluttavalta siitä saatujen pidemmän aikavälin positiivisiin taloudellisiin vaikutuksiin nähden.

Vaikuttavuustietoa kannattaa hyödyntää suunnitelmallisesti yrityksen eri toiminnoissa ja käyttää sitä kilpailuetuna erottumalla positiivisesti muista. Esimerkiksi markkinointiviestissä välitetty vaikuttavuus kiinnittää vastuullisen kuluttajan huomion ja viestiminen yrityksen etenemisestä kohti yhteiskunnallista päämääräänsä sitouttaa ja motivoi työntekijöitä ja houkuttelee myös saman arvomaailman jakavia uusia osaajia.

Miten muutosta mitataan?

Vaikuttavuutta ei ole helppoa mitata. Yhteiskunnallista muutosta on hyvin vaikea nähdä nykyhetken työnteon tuloksista ja toisaalta oikeanlaisen mittarin tai arviointimenetelmän löytäminen voi olla haastavaa. Mittaaminen voi tuntua myös monimutkaiselta ja aikaa vievältä.

Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle. Erilaisten sekä laadullisten että määrällisten arviointimenetelmien avulla voidaan saada palautetta ja selvittää yrityksen toiminnan vaikutuksia ja päämäärän tavoittamista lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, sekä havaita positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia.

Tärkeintä on ensin määritellä selkeästi muutos, mitä tavoitellaan. Selkeä vaikuttavuustavoite helpottaa myös mittareiden valintaa.

Diakonia-ammattikorkeakoulu kartoitti yhteiskunnallisten yritysten arviointi- ja vaikuttavuusosaamista lokakuussa 2024. Kartoituksessa selvitettiin, miten yritykset ymmärtävät vaikuttavuuden yritystoiminnassaan, ja miten vaikuttavuutta mitataan. Melkein kaikki yritykset ilmoittivat mittaavansa toimintansa tuloksia jollakin tavalla. Kuitenkin, useat yritykset eivät ajatelleet sen olevan kovin kattavaa tai suunnitelmallista. Palautekyselyt ovat suosituin tapa selvittää vaikuttavuutta.

Tutustu kartoituksen tuloksiin tarkemmin täällä.

Vaikuttavuusosaamista tarvitaan

Kartoituksessa kysyimme myös sitä, mistä yritykset haluavat oppia lisää vaikuttavuuteen liittyen. Erityisesti koulutusta kaivataan vaikuttavuuden mittaamisesta, sen johtamisesta ja siitä viestinnästä. Yritykset tarvitsevat myös perustietoa siitä, mitä vaikuttavuus tarkalleen ottaen tarkoittaa. Se saatetaan usein sekoittaa kaikille yrityksille tärkeän vastuullisuuden kanssa.

Yrityksille suunnattuja arviointi- ja vaikuttavuuskoulutuksia suunnitellaan parhaillaan kartoituksen tulosten pohjalta. Koulutuksia järjestetään kevään 2025 aikana ja niistä kerrotaan tarkemmin YYO:n kanavissa.

Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus on toteuttanut vaikuttavuudesta 5 videota, joissa asiantuntijat ja yritykset itse kertovat sen eri osa-alueista. Videoihin kannattaa tutustua tällä välin:

Yritysten yhteiskunnallinen vaikuttavuus https://www.youtube.com/watch?v=3hzyM1dEpOY

Mitä on vaikuttavuus? https://www.youtube.com/watch?v=4Pmjs6p6EG0

Näin asetat vaikuttavuustavoitteen https://www.youtube.com/watch?v=q3XgJRDLyr8

Yrityksen vaikuttavuuden arviointi https://www.youtube.com/watch?v=TE8rL4Y22_Q

Viesti vaikuttavuudestasi https://www.youtube.com/watch?v=hole5pGO3CM

Elina Pöllänen toimii Diakonia ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä. Hänellä on asiantuntemusta uuden liiketoiminnan ja -ideoiden kehittämisestä. Erityisesti hän on kiinnostunut yhteiskunnallisesti vaikuttavien ja kestävien ratkaisujen edistämisestä

Sanni Isosaari on Diakonia-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelija ja suorittaa 3-vuoden harjoittelunsa Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen hankkeessa. Hän oli mukana toteuttamassa yrityskartoitusta sekä on suunnittelemassa vaikuttavuuskoulutusta. Sannista oli tärkeintä ja kiinnostavinta päästä kohtamaan yrityksiä ja kuulemaan juuri heidän ajatuksiaan ja tarpeitaan yrittäjyydestä ja vaikuttavuudesta.

Lisätietoa:

Lillberg, P. (2023). Hyvän johtaminen – miten hyvän tavoittelua johdetaan hyvin? Yhteiskunnallinen yritys. Diak Työelämä 31, 81–88. Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-420-6

Anoschkin K. (27.10.2022). Mitä on yhteiskunnallinen vaikuttavuus? https://yyo.fi/ajankohtaista/mita-on-yhteiskunnallinen-vaikuttavuus/

Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus. (3.10.2024). Yrityksen vaikuttavuuden arviointi. https://www.youtube.com/watch?v=TE8rL4Y22_Q&t=1311s  

Yhteiskunnallisten yritysten toiminnan ytimessä on mahdollisimman suuri yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Ne harjoittavat liiketoimintaa ratkaisemalla yhteiskunnallisia ongelmia ja tavoittelevat ensisijaisesti positiivista muutosta ihmisten ja/tai ympäristön hyvinvoinnissa.

Yhteiskunnalliset yritykset voivat toimia millä toimialalla tahansa ja niiden organisaatiomuodot ovat moninaisia. Yhteiskunnallisen päämäärän tavoittelu ja toiminnan vaikuttavuuden mittaaminen ovat kuitenkin kaikille yhteinen asia – yrityksen päätehtävän saavuttamista tulisi pystyä osoittamaan.

Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tavoittelevassa yrityksessä yhtenä tärkeimpänä toimii johtaminen, jonka tulisi ohjata liiketoimintaa tarkoitus- ja missiolähtöisin perustein. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden aikaan saaminen edellyttää kärsivällisyyttä ja ymmärrystä pitkällä aikavälillä nähtäviin tuloksiin. Se vaatii myös tasapainottelua talouden kanssa, sillä vaikuttavuuteen sijoittaminen voi tuntua arveluttavalta siitä saatujen pidemmän aikavälin positiivisiin taloudellisiin vaikutuksiin nähden.

Vaikuttavuustietoa kannattaa hyödyntää suunnitelmallisesti yrityksen eri toiminnoissa ja käyttää sitä kilpailuetuna erottumalla positiivisesti muista. Esimerkiksi markkinointiviestissä välitetty vaikuttavuus kiinnittää vastuullisen kuluttajan huomion ja viestiminen yrityksen etenemisestä kohti yhteiskunnallista päämääräänsä sitouttaa ja motivoi työntekijöitä ja houkuttelee myös saman arvomaailman jakavia uusia osaajia.

Miten muutosta mitataan?

Vaikuttavuutta ei ole helppoa mitata. Yhteiskunnallista muutosta on hyvin vaikea nähdä nykyhetken työnteon tuloksista ja toisaalta oikeanlaisen mittarin tai arviointimenetelmän löytäminen voi olla haastavaa. Mittaaminen voi tuntua myös monimutkaiselta ja aikaa vievältä.

Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle. Erilaisten sekä laadullisten että määrällisten arviointimenetelmien avulla voidaan saada palautetta ja selvittää yrityksen toiminnan vaikutuksia ja päämäärän tavoittamista lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, sekä havaita positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia.

Tärkeintä on ensin määritellä selkeästi muutos, mitä tavoitellaan. Selkeä vaikuttavuustavoite helpottaa myös mittareiden valintaa.

Diakonia-ammattikorkeakoulu kartoitti yhteiskunnallisten yritysten arviointi- ja vaikuttavuusosaamista lokakuussa 2024. Kartoituksessa selvitettiin, miten yritykset ymmärtävät vaikuttavuuden yritystoiminnassaan, ja miten vaikuttavuutta mitataan. Melkein kaikki yritykset ilmoittivat mittaavansa toimintansa tuloksia jollakin tavalla. Kuitenkin, useat yritykset eivät ajatelleet sen olevan kovin kattavaa tai suunnitelmallista. Palautekyselyt ovat suosituin tapa selvittää vaikuttavuutta.

Tutustu kartoituksen tuloksiin tarkemmin täällä.

Vaikuttavuusosaamista tarvitaan

Kartoituksessa kysyimme myös sitä, mistä yritykset haluavat oppia lisää vaikuttavuuteen liittyen. Erityisesti koulutusta kaivataan vaikuttavuuden mittaamisesta, sen johtamisesta ja siitä viestinnästä. Yritykset tarvitsevat myös perustietoa siitä, mitä vaikuttavuus tarkalleen ottaen tarkoittaa. Se saatetaan usein sekoittaa kaikille yrityksille tärkeän vastuullisuuden kanssa.

Yrityksille suunnattuja arviointi- ja vaikuttavuuskoulutuksia suunnitellaan parhaillaan kartoituksen tulosten pohjalta. Koulutuksia järjestetään kevään 2025 aikana ja niistä kerrotaan tarkemmin YYO:n kanavissa.

Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus on toteuttanut vaikuttavuudesta 5 videota, joissa asiantuntijat ja yritykset itse kertovat sen eri osa-alueista. Videoihin kannattaa tutustua tällä välin:

Yritysten yhteiskunnallinen vaikuttavuus https://www.youtube.com/watch?v=3hzyM1dEpOY

Mitä on vaikuttavuus? https://www.youtube.com/watch?v=4Pmjs6p6EG0

Näin asetat vaikuttavuustavoitteen https://www.youtube.com/watch?v=q3XgJRDLyr8

Yrityksen vaikuttavuuden arviointi https://www.youtube.com/watch?v=TE8rL4Y22_Q

Viesti vaikuttavuudestasi https://www.youtube.com/watch?v=hole5pGO3CM

Elina Pöllänen toimii Diakonia ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä. Hänellä on asiantuntemusta uuden liiketoiminnan ja -ideoiden kehittämisestä. Erityisesti hän on kiinnostunut yhteiskunnallisesti vaikuttavien ja kestävien ratkaisujen edistämisestä

Sanni Isosaari on Diakonia-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelija ja suorittaa 3-vuoden harjoittelunsa Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen hankkeessa. Hän oli mukana toteuttamassa yrityskartoitusta sekä on suunnittelemassa vaikuttavuuskoulutusta. Sannista oli tärkeintä ja kiinnostavinta päästä kohtamaan yrityksiä ja kuulemaan juuri heidän ajatuksiaan ja tarpeitaan yrittäjyydestä ja vaikuttavuudesta.

Lisätietoa:

Lillberg, P. (2023). Hyvän johtaminen – miten hyvän tavoittelua johdetaan hyvin? Yhteiskunnallinen yritys. Diak Työelämä 31, 81–88. Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-420-6

Anoschkin K. (27.10.2022). Mitä on yhteiskunnallinen vaikuttavuus? https://yyo.fi/ajankohtaista/mita-on-yhteiskunnallinen-vaikuttavuus/

Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus. (3.10.2024). Yrityksen vaikuttavuuden arviointi. https://www.youtube.com/watch?v=TE8rL4Y22_Q&t=1311s