Kohderyhmien kuvittelu

Liiketoiminnalla on usein monta eri kohderyhmää. Laadi kohderyhmille kuvitteelliset profiilit. Mieti, kuka on palvelusi tai tuotteesi maksava asiakas, käyttäjä ja loppuhyötyjä. Joissakin liiketoimintamalleissa nämä voivat olla yksi ja sama taho (esimerkiksi: olen nälkäinen ja ostan lounasta, syön ja voin sen jälkeen paremmin). Asiakas-, loppuhyötyjä- ja käyttäjäryhmiä voi olla useita erilaisia. Kuvittele yksi esimerkki jokaiseen profiiliin. Voit tehdä profiilit kaikille tuotteesi tai palvelusi kohderyhmille, jotta saat kattavan kuvan ryhmistä, joiden tarpeet sinun tulisi ottaa huomioon.

MAKSAVA ASIAKAS = henkilö tai taho, joka maksaa tuotteesta tai palvelusta
KÄYTTÄJÄ = henkilö, ryhmä tai organisaatio, joka käyttää tuotetta tai palvelua
LOPPUHYÖTYJÄ = ihminen, eläin tai ympäristö, johon hyöty kohdentuu